Det er ikke lett å være ny..

Lufta er for alle!

· 1 · 554
*

Utlogget andreas

• *
    • Vis profil
  • Kallenavn på CB: CT015
« på: Juni 28, 2020, 04:44:40 pm »
Det er faktisk ikke lett å være ny på lufta.

Å finne informasjon, how-to's, hvor er alle, hvor kjøper man? Alle de stiene jeg har gått føles det som om noen egentlig har tråkket i før meg.
For all del, det har vært kjempespennende og lærerikt. Det har blitt mange kvelder med googling, veiinger for og imot utstyr, og bomkjøp.

Det er jo mange grupper på facebook hvis man vet hvor man skal lete, men selv der er ikke det heeelt lagt opp til nykommere. Mulig noen er uenig, men det er nå min opplevelse.
Kom borti en litt mer erfaren enn meg, han hadde heller ikke brukt kjente fora å spørre i når han stod fast.
Og hvem av facebookgruppene er egentlig den samlende? Det er jo flere med samme folka, men ulike diskusjoner og geografiske områder.

Mener å huske at jeg i mine første innlegg skulle være på lufta til påske ifjor. Nærner meg med stormskritt. Møtte på uforutsett antenneproblem. Eller, det er egentlig ikke lov å sette opp antenner her. Henger igjen et idiotisk forbud fra 80-tallet i vedtektene.
Tror jeg har funnet løsningen. Antenna er uansett bestilt og p.t på en eller annen Bring-lastebil på vei hit :)
Radio står her, selvom det ble bomkjøp. Den var IKKE med 27Mhz'en, og gudene skal vite at det er radioen i verden som det er mest vanskelig å få tak i programmeringskabel + software til. Har ikke gitt opp, men bestilte ny radio nå med CB-banet konfigurert - den er i Postnord systemet på vei hit  :)

Strømforsyner, SWR-meter og patchekabel er på plass. Det var også en artig utfordring som tok litt tid å finne ut av. Banalt enkelt, men likevel - hvordan feste strømledingen til poweret? Altså... ringkabelsko... men det visste jo ikke jeg.
Mastrør er kjøpt inn. Gjenstår bare å spraye dem i mørkere farge, så moneteres de.

Gleder meg virkelig til å komme på lufta nå. Ting tar tid, men gleden blir desto større når alt er på plass!

Jepp! Bare noen ord fra denne kanten.